متفورمین

متفورمین قند خون را کاهش میدهد و FDA  آن را برای درمان دیابت نوع دو پیشنهاد میکند.

 

متفورمین همچنین برای بانوانی که از ناباروری رنج میبرند و تخمدان پلی کیستیک دارند نیز استفاده می شود.

آزمایشات نشان داده که استفاده از کلومیفن برای تحریک تخمگذاری به تنهایی کافی نیست و وقتی از متفورمین استفاده میشود سیکل ها قاعدگی منظم تر نیز خواهد شد.

کارشناس مامایی مرجان ساسان فر در رابطه با اثر متفورمین در زنان میگوید :متفورمین همچنین میزان ریسک سقط را در بانوان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک کاهش میدهد. البته این مطالعه در سطح مقدماتی است یک مطالعه کوچک نیز نشان داده است که متفورمین اثرات پیشگیری از دیابت حاملگی در زنان پی سی او (تخمدان پلی کیستیک ) دارد.

البته که امن بودن مصرف متفورمین در دوران حاملگی هنوز تائید نشده است.

خط اول درمان ناباروری برای بیشتر زنان پی سی او (تخمدان پلی کیستیک) کلومیفن است ولی با اینحال متفورمین برای زنان پره دیابتیک و یا دیابتی استفاده میشود.

 

متفورمین چگونه کار میکند؟؟؟

متفورمین با سرکوب کبد در تولید گلوکز داخلی کار خود را انجام میدهد. متفورمین به تنهایی باعث هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) ، افزایش وزن و تغییرات چربی در بدن و یا افزایش ترشح انسولین در بدن نمی شود.

متفورمین بر خلاف دیگر داروها هم میزان قند اصلی و هم میزان قند بعد از غذا را تا حدی کاهش می دهد .

 

عوارض جانبی متفورمین

 

متفورمین برای زنانی که از مشکلات کلیه  یا مشکلات کبدی رنج میبرند نباید استفاده شود. اسهال و سرگیجه از ابتدایی ترین عوارض گوارشی  در مصرف این دارو است. اگر متفورمین را با غذا مصرف کنید و به تدریج دوز دریافتی را  افزایش دهید از 1500 تا 2000 عوارض گوارشی کمتر خواهد شد.

خانم هایی با مشکلات کبدی ، اعتیاد الکلی و بیماریهای شدید نباید متفورمین استفاده کنند.

 

 

کارشناس مامایی لاینا

مرجان ساسان فر