سزارین خطر ابتلای کودک به اتیسم را افزایش می دهد.

 

در یک تحقیق جدید آمده که کودکانی که در بخش سزارین به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض اوتیسم هستند، اگرچه هنوز علت این ارتباط مشخص نیست.


محققان در دانشکده کورک با بررسی آمار در کشورهایی نظیر آمریکا، استرالیا، کانادا و سوئد به این نتیجه رسیدند که عمل سزارین، 23 درصد خطر ابتلای کودک به بیماری اوتیسم را افزایش می‌دهد.


پروفسور لوییز کنی، یکی از نویسندگان این تحقیق و متخصص زایمان، براساس یافته‌ها این هشدار را مطرح کرد و تاکید کرد که لازم ست تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
در عین حال او گفت: «والدین باید مطمئن باشند که خطر ابتلای کودک به اوتیسم خیلی کم است و سزارین فرایندی مطمئن است و می‌تواند نجات‌دهنده باشد.»


الین کارن، نویسنده این گزارش گفت ارتبط بین نوع زایمان و مسایل روانشناختی پیچیده است.
در بریتانیا تعداد تولد کودکان از طریق سزارین در سه دهه گذشته سه برابر شده و در حال حاضر 25 درصد کودکان بریتانیایی با عمل سزارین به دنیا می‌آیند. در ایرلند نیز بیش از یک سوم کودکان با سزارین پا به این دنیا می‌گذارند.


سازمان بهداشت جهانی قبلاً درخواست کرده بود که تنها10 تا 15درصد تولد کودکان باید از طریق سزارین انجام شود اما در سال 2010 این توصیه را پس گرفت و اعلام کرد هیچ دلیلی تجربی برای تعیین درصد مطلوب برای انجام سزارین وجود ندارد.


سال گذشته، در یک تحقیق که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد آمده بود که تعداد موارد شناسایی شده جدید ابتلا به اوتیسم پس از تغییراتی در دهه‌ی 1990، ثابت مانده است.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود.

تحقیقاتی که بروی 2 میلیون 700 هزار نوزاد سوئدی انجام شده نشان داده است که از بین 13411 خواهر برادر متولد شده که یک نفر آنها اتیسم داشته نزدیک به 2555 خواهر برادر از طریق سزارین به دنیا آمدند و بقیه نوزادان از طریق زایمان طبیعی متولد شده اند.

در تحقیقات کوچکتر نیز محققین به این نتیجه رسیدند که میزان ابتلا به اتیسم در نوزادانی که به روش سزارین به دنیا آمدند 20 درصد بالاتر از نوزادانی است که با زایمان طبیعی به دنیا آمدند.

کارشناس مامایی لاینا مرجان ساسان فر در این مورد می گوید اهمیت زایمان طبیعی و برتری آن نسبت به سزارین برافرادی که حتی اطلاعات کمی در زمینه پزشکی دارند، پوشیده نیست.

اینکه آیا خود عمل سزارین به تنهایی عامل بیماری اتیسم میباشد هنوز در حال تحقیق است ولی آمار و تحقیقات این افزایش احتمال را نشان داده است البته که زایمان زودهنگام نیز احتمال ابتلا به اتیسم را افزایش میدهد

بیش از۵۰‌ درصد زایمان ها در ایران به روش سزارین انجام می‌شود و این میزان دربیمارستانهای خصوصی بالای ۷۵ درصد است درحالی براساس استانداردهای جهانی میزان موارد سزارین در کشورها نباید از ۱۵ درصد کل زایمان ها بیشتر باشد. سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور متولد می‌شوند.

کارشناس مامایی لاینا در این باره می گوید مشکل سزارین انتخابی است زمان تولد را خداوند تعیین می کند و تصمیم برای تولد آن هم در یک روز خاص عواقب جبران ناپذیری بر نوزاد و حتی مادر خواهد گذاشت.