تب و لرز در دوران بارداری

چرا تب و لرز ایجاد می شود و چه کار باید کرد؟

 

تب و لرز در دوران بارداری معمول و طبیعی نیست و ممکن است به علت یک بیماری جدی باشد کارشناس مامایی لاینا مرجان ساسان فر مرتبط با سئوالات زنان باردار میگوید : احتمال ابتلا به بیماریها در دوران بارداری به علت سرکوب طبیعی سیستم ایمنی بدن بسیار بالاست. ولی با اینحال بیماریهای جدی میتواند باعث تب و لرز در زن باردار شود

شما با مطالعه مقاله زیر در مورد بیماریهای مرتبط اطلاعات کسب میکنید و زمان مناسب مراجعه به پزشک را متوجه خواهید شد.

 

شما ممکن تب داشته باشید و یعضی اوقات لرز را تجربه کنید در اولین مرحله نگران نباشید تمامی این علائم گذرا و موقتی هستند.

مشکلات شایع همراه با تب و لرز در دوران بارداری

 

عفونت مجاری ادراری

 

نزدیک به ده درصد بانوان عفونت مجاری ادرار را تجربه میکنند مخصوصا در دوران بارداری.

دستگاه ادراری از مجاری ادرار،حالب ها، مثانه و کلیه ها تشکیل شده است و معوملا عفونت زمانی شکل میگیرد که باکتری به این مناطق نفوذ میکند. بسیاری از عفونت های مجاری ادراری مشکلات عفونت مثانه ای هستند که اگر به صورت درست و صحیح درمان (آنتی بیوتیک ها و مایع درمانی ) شوند جدی تلقی نخواهند شد.

اما اگر بدون درمان رها شوند عفونت مثانه به کلیه ها خواهد رسید و عوارض جدی خواهد داشت مانند:

زایمان زودرس

تولد نوزاد کم وزن و سپتیس (عفونت منتشر)

بعضی از عفونت های مجاری ادراری بدون علامت هستند ولی بعضی با احساس دفع ادرار ، سوزش ادرار و ادرار تیره ، خون در ادرار ( چه به صورت میکروسکوپی چه ماکروسکوپی ) و یا تب و لرز و همچنین درد لگن خودشان را نشان میدهند.

 

آنفولانزا

شما ممکن است تب و لرز، درد بدن ، سرفه ، سرگیجه و تهوع یا استفراغ را تجربه کنید که ممکن است علائم آنفلانزا باشد و یا یک سرما خوردگی ساده.

بانوان باردار به علت سرکوب سیستم ایمنی بدن خیلی زودتر از دیگران به بیماری مبتلا میشوند پس این مهم هست که بدانیم این علائم برای آنفولانزا هست یا یک سرما خوردگی ساده.

اگر علائم بیماری خیلی سریع پیشرفت میکنند و شدیدتر می شوند حتما به سرعت به پزشک مراجعه کنید احتمال ابتلا به آنفولانزا بالاست.

با استراحت کافی،دریافت مایعات بالا همراه با داروهای ضد ویروس علائم کاهش پیدا کرده و رو به بهبودی خواهید رفت.

مرکز پیشگیری از بیماریها CDC واکسن آنفولانزا را به زنان باردار توصیه میکند . کارشناس مامایی لاینا مرجان ساسان فر می گوید بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا زمان تغییر فصل است.

 

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (سرماخوردگی)

همه ی ما عفونت تنفسی فوقانی را تجربه کردیم مثل سینوزیت ، عفونت بینی و حلق و حنجره. شما کاملا با علائمی همانند سرماخوردگی درگیر هستید مانند آبریزش بینی،گلو درد سرفه و تنفس سخت .

سرماخوردگی مثل آنفولانزا خطرناک نیست و خود به خود بهبود می یابد تقریبا بین 3 تا 14 روز با استراحت در خانه حالتان بهتر خواهد شد اگر علائم بهتر نشد و یا بیماری جدی سینوزیت ، برونشیت یا پنومونی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

عفونت دستگاه گوارش

اسهال و استفراغ از مشکلات گوارشی ایجاد می شود که اگر بدون درمان رها شود میتواند خطرناک باشد زیرا کم آبی باعث زایمان زودرس و انقباضات رحمی می شود.

از دیگر علائم می تواند کاهش فشار خون، سرگیجه، فنت و مشکلات الکترولیکی اشاره کرد. خیلی از این مشکلات با مصرف آب کافی و مصرف مواد غذایی مانند موز، برنج،سیب و نان تست رفع می شود ولی اگر نتوانستید تا 24 ساعت علائم را کنترل کنید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

اگر در استفراغ و مدفوعتان خون دیده شد و یا احساس کم آبی (خشکی لب، سرگیجه ،کم بودن و یا نداشتن ادرار ) و تب بالای 38.3 داشتید حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

 

مشکلات جدی همراه با تب و لرز در دوران بارداری در مقاله ی بعدی ارائه خواهد شد.

 

کارشناس مامایی لاینا

مرجان ساسان فر