اتیسم چیست؟

 

اتیسم از نگاه یک کودک اتیسمی

اتیسم یک اختلال است که از بدو تولد به دلایل ناشناخته همراه با من به دنیا آمده و باعث شده من فردی متفاوت باشم،که این تفاوت بعد از سالهای اولیه زندگی خود را نشان می دهد.

 

من باهوش و آموزش پذیر هستم اما این مستلزم آن است که در جامعه حضور داشته باشم. ولی تفاوت رفتارهای من باعث میشود که حضور من در جامعه گاهی برای خود و خانواده ام تجربه ای دردناک باشد به همین دلیل میخواهم شما شهروند عزیز را با ویژگی های خود آشنا کنم تا با شناخت من و برخورد مناسب با من ، امکان حضورم را در جامعه به عنوان فردی متفاوت بپذیرید.

 

من کلام ناقص و ضعیفی دارم و به همین دلیل اصواتی از خود خارج میکنم که ممکن است باعث تعجب شما شود. گاهی به دلیل اینکه نمیتوانم نیاز خود را بیان کنم عصبی میشوم اما اگر شما منظور خود را ساده بیان کنید من قادر به درک تمام مفهوم آن هستم.

 

صداهای بلند و نور زیاد من آزار میدهد در نتیجه پرخاش و نامهربانی من را به شدت آزرده میکند.

 

من کارهای تکراری را دوست دارم و نظم به من آرامش میدهد و بی نظمی ناراحتم میکند.

 

مکانهای شلوغ و ناشناخته مضطربم میکند و لمس شدن به شدت من را عصبی میکند.

 

من مهربانم و عاطفی و محبت شما را حس میکنم و آن را پاس میدارم هر چند که به چشمان شما نگاه نمیکنم اما نگاه ترحم بار یا متعجب شما به شدت مرا ناراحت میکند.

من خیلی نزدیک به شما ، شاید در کوچه ی شما ، شاید در ساختمان شما زندگی میکنم و شما با شناخت من میتوانید ادامه ی زندگی را برایم ساده تر کنید تا آینده ی بهتری داشته باشم.

 

نویسنده: مینا قندچی 13 ساله اتیسم