چرا فرزندم،همسرم و یا حتی پدر مادرم قهر میکنند ؟

ناگزیر ما هممون با کسانی در ارتباطیم که قهر میکنن و برای رسیدن به هدفشون مدام این کار رو تکرار می کنن بهتره که دلیل و راهکارهای مقابله با این رفتار رو بدونیم تا اینو توی کودکمون همسرمون و حتی افراد نزدیک خانواده حل کنیم..

·         مدل قهر کردن رو شناسایی کنیم

کسی  که قهر می کنه میتونه خانم یا آقا باشه آنها سعی میکنند مشکلات خودشون رو با نفی کردن ،پنهان کردن خودشون یا با نگاهی قهر آلود می خوان مفهومشون رو برسونن.هممون در مورد اون مدل مردهایی که قهر میکنن و از خونه میزنن بیرون یا خانم هایی که یه گوشه میشنین و با یه نگاه خاص میخوان به طرفشون بفهمونن که از دستش ناراحتن.

اینجا چند مدل از قهر کردن ها رو لیست میکنیم:  @lineaclinic  

 

·         میرن یه جایی و خودشون پنهان میکنن

·         تمام روز و شب با شما صحبت نمیکنن یا اون موقع هایی که خودشون مناسب میدونن با شما حرف نمیزنن.

·         مثل بچه های زانوی غم بغل میگیرند و دست به سینه می شینند یا ممکنه پاهاشونم به هم بکوبن.

·         رفتار سرد و خشک با شما دارند و به ابراز احساسات شما پاسخ نمیدهند.

·         یه وسیله ای بین خودشون و شما میزارن مثل روزنامه یا کتاب که به شما رو نادیده بگیرن.

·         هی رابطشون با شما سرد و گرم میشه حتی وقتی که طرفشون هم میرید باز با شما سرد هستند .. این مدل از مدل قهر کردن های که باید نسبت بهش هشیار بود کسی که به قول معروف دستش اومده و میدونه با قهر کردن به نتیجه میرسه.

 

حالا باید چی کار کرد:

 

اولین مورد .... اصلا به دل نگیرید.

کاری که فرزندتون یا همسرتون میکنه اینه که شما رو نسبت به رفتار احساسی غیر منطقی خودش مسئول کنه متاسفانه اگه شما ناراحت بشید و به این اتفاق واکنش نشون بدید اون برنده شده و یاد میگیره که ازین به بعد این کار و انجام بده که همیشه برنده باشه و مقصود خودش برسه. این رفتار اینجوری ببنید که طرفتون داره به خودش آسیب میزنه و دوست نداره مسئله رو منطقی با شما مطرح کنه و میخواد که شما را با رفتار بچه گانه اش ناراحت کنه و بره اگه فکر میکنید نیازی به جواب دادن نیست و نیاز هست که صبر کنید تا رفتار بی ادبانه ی خودشو تموم کنه حتما اینکار و بکنید.

 

دومین مورد ...... بیخیالشون بشید. @lineaclinic 

 

با جواب دادن به این کارهای بچه گانه اینکه برید بغلشون کنید و لوسشون کنید بهتره که سعی کنید سکوت رو بشکونید و واکنش نشون بدید تا از کنترل کردن شما دست برداره و تمومش کنه. هر چقدر بیشتر باهاشون سازش کنید اون ها بیشتر از شما استفاده میکنند. به جای اینکه برید ازشون عذر خواهی کنید و نازشون رو بکشید کارهای زیر رو انجام بدید :

·         رفتارشون رو نادیده بگیرید که انگار نه انگار باهاتون قهر کردن یا باهاتون سرد شدن همون طور که قبلا گفتیم اگه به دل نگیرید راحت تر با قضیه کنار میاید. بگید خب که چی میخواد منو مقصر جلوه بده.

·         توقع داشته باشید که کسی که قهر میکنه باید نسبت به رفتار خودش مسئولیت پذیر باشه همونطور که شما هستید.

·         از طرفتون انتظار داشته باشید که به حضورتون احترام بزاره اونها با کارهای بی ادبانه ی خودشون میخوان شما رو کنترل کنن و این برای یه رابطه ی سالم نباید این رفتارها صورت بگیره.

 

سومین مورد .... تغییرات ایجاد کنید@lineaclinic  

وقتی که کسی که قهر میکنه ببینه کخ این نوع رفتارش نتیجه نداره کم کم سعی میکنه که رفتارش رو قطع بکنه و یا باهاش کنار بیاد و یا اینکه شما رو تنها بزاره اگه واقعا نمیتونه خودشو تغییر بده و این چالش رو قبول کنه. خب در واقع این یه نوع ریسکه بهتر که بهتون احترام بزارند تا اینکه توی کل زندگیتون همش تهدید بشید و باهاتون بد برخورد کنند.

چهارمین مورد ... اگر واقعا نخواستن که رفتارشون رو تغییر بدن و به شما اخترام بزارند ،تنهاشون بزارید.@lineaclinic                                 

اگر شما این رفتار و نادیده گرفتید و خواستید که بهتون احترام بزارند ولی اونها رفتارشون رو تغییر ندادند نگران نباشید یه نفس عمیق بکشید و به خودتون بگید اگه واقعا ارزش داره زندگیتون رو با یه آدم بالغی که رفتار بچه گونه داره ادامه بدید که هیچی (بیشتر اوقات ارزش نداره ) و شما هم که نباید تلاش بکنید دیگران رو تغییر بدید پس اگر دیدید تلاشی برای تموم کردن این رفتار نامناسب نداره بهترین کار اینکه برای خودتون ارزش قائل باشید و نزارید که زندگیتون رو کنترل بکنن.